Mayer Erzsébet új kötetéről

2016.09.27 11:50

Több műfajú kötetet vesz most kezébe az olvasó.  Elemző, tudományos igénnyel megírt munkákat tartalmaz, de néhány oldal után már nyilvánvaló, hogy itt minden sor, minden gondolat személyes, a szubjektumon átszűrt önértelmezés. Mayer Erzsébet - bár a tudományos tárgyilagosság elfedi ezt - inkább esszéíró, akire egyfajta lírai tárgyilagosság, s ez megfordítva is igaz, tárgyiasított líraiság jellemző. Úgy szól a művészetről, alkotásokról, alkotókról, hogy szivacsként magába szívja annak természetét, részévé válik a vizsgált művészi matériának, s a bölcsészet tiszta forrásán csillámló fényekkel láthatóvá és értelmezhetővé teszi azt.

Az írónő nőtana, ahogy ő maga is vallja, emberléptékű. Nemcsak a nőiségről, hanem az elvesztett egységről, az emberiről, a nő-férfiról (androgünről) szól. De hogyan is építkezik ez a sajátos élettankönyv? A tudás ott kezdődik, hogy nevet adunk, terminológiákat alkotunk ahhoz, hogy közölhetővé és ezzel vizsgálhatóvá tegyük a látható és láthatatlan világot. Ezt teszi a szerző, amikor a kötet élére az Erzsébet-témakört és A. Tóth Sándor Árpád-házi Szent Erzsébet című műalkotásának értelmezését állítja. Az önkeresés tanösvényén haladva a művészi önfelfedezés élményébe is beavatja olvasóit a szerző, amikor a tudat felismeri és nevesíteni tudja: íme, ez vagyok én, íme, a gyönge nő, a profán emberi s íme, bennem lakozik ama szent is, aki Isten köténye mögé rejtezett. Az Erzsébetekről szóló írásokban a kritikus nem kritizál, hanem önnönmaga portréját fedezi fel a bemutatott alkotásokon, s ahogy a női lélek és a szent egymásra vetülnek, minden emberi kétarcúsága tükröződik.

A bodollói szárnyasoltár keletkezéstörténete egy népmesei mintázatot használva a teremtő csoda születését mondja el. Lovász Erzsébet képei a biblikusság, a szentírási szövegpárhuzamok alapján egyfajta szent szomorúság színes képi világáról beszélnek. Szomorú, mert a világ, amely e szentséget körülveszi szenvedéssel teli. Színes, mert a passió, a keresztút colour locale-ja gyönyörű pasztellekkel színezi a gazdag művészi és keresztényi tematikát. E bevezető, az Erzsébet-kört érintő egységet - a mesei és bibliai párhuzamokkal operáló elemzéseket - az asszonyiság motívuma tartja össze, amelyet Zsombori Erzsébet selyemképeiről és Mészáros Erzsébet meseillusztrációiról szóló írások zárnak. E tanulmányok a természet és ember „anrogünné” válásának lehetőségét sejtetik, s mint ilyenek a vigasztaló és vigaszadó artisztikum apoteózisaként is felfoghatók.

A női-férfi princípium szétszaggatottsága, a kétnemű emberlétét vesztett, egyesülésre képtelen kettészakadás A kopár anyaföld és a meggyalázott anyaföld című fejezetben kozmikus méreteket ölt. Egy felkavaró Eliot-mű drámaivá fokozott bemutatása a szent szféráról a földi pokolra veti tekintetét. A terméketlenség a szeretet hiánya révén és a gyűlölet kiáradása által apokaliptikus méreteket ölt. A megsemmisülés kulturális rekvizitumokkal feltáruló víziója a terméketlen földanya képében a kozmikus szférákig hatja át a végtelen univerzumot. Ezt a helyzetjelentést lírai narratívák, a háborúba elmerült asszonysorsok, a férfi vadságának kitett áldozathordozó nők történetei a személyesség hangján az egyéni drámák sodrásában jelennek meg. Filmek, könyvek, önvallomások hősei ők, akik megalázottak, testükben lelkükben megnyomorítottak, e világ profán szentjei. A kötet e második szerkezeti egységében a nyitó fejezetek lezárásával a nőember nevesítése után, a megszentelt nőiség értékállító példái után az asszony megszégyenülése, a gyalázatba vetettségének példázatai következnek.

Az anyaföld és anyaság, szülőföld és születés párhuzamai két rövidebb műismertetőben kapnak hangot, majd a Veszedelmes nemi viszonyok című kötetegységben a családanyai szerepkör formaváltozatai elevenednek meg, s a későbbiekben is a család mint társadalmi alapegység deformációi kerülnek az írások homlokterébe. Példának okáért a Lewis Caroll- vagy a Vladimir Nabokov-elemzésben a férfi nem apa és nem mesemondó többé, hanem pedofil szörnyeteg, gyermekrontó ösztönlény, s deviáns kéjkeresővé lényegül át az irodalomprofesszor, Humbert Humbert mellett a gyereklány, Lolita is.  A fejezetcím Choderlos de Laclos közismert örökzöld levélregényének parafrázisa. A férfivágy profán oltárán az asszony morális tartása összeomlik, ahogy Rakovszky Zsuzsa sajátságos családregényében is a nemek harca már minden erkölcsi korláton áthág. A vágytárgyak, a nők, az anyák témakör után, ebben az ötödik részben a hangsúly a vágyteljesítő férfiakra terelődik. A vágy nem kontrollálható (Goethe), nem ismerjük lényünk egészét folyton rángató akaratot (Babits), amely felemel vagy mélybe taszít (Bergman).

A nőférfi-lét mint irodalmi kísérlet egy átlényegülési igényből tör elő, abból a vágyból fakad, ami rokon a világ megismerésének szándékával. A nő férfivá válik, mert nem elég magának önmaga.

A nagyobb záró szerkezeti egység mintegy mitikussá növeli a világban érvényesülő férfiuralmat. Zeusz mint alfahím az európai civilizáció sokat emlegetett bölcsőjéhez a görög kultúra szülőhelyéhez vezeti ezt a témát. Szurcsik József festményeinek elemző bemutatásával mintegy alfától ómegáig, a születés kezdő és a pusztulásra ítéltség végállapotáig ívet épít gondolatmenete számára.

Mayer Erzsébet a megszenvedett női szerepek kudarcából önmaga intellektuális kiteljesítésébe menekült. Lázadó lélek. Nőiségében lázad fel a léha olimposzi istenek ellen, a keresztény atyaistenség ellen, az erőszaktevő férfitársadalom ellen, s a kéjtárggyá vált asszonyiságában mutatja fel a nő teremtéshez közeli állapotát. A teremtés a vágy és ösztön jelenlétéből tör elő, amely egyszerre lélek, emelkedettség és egyszerre a nászágy szaga, nedvek, vérzés, testiség. E könyv beavat a hálószoba rejtettebb titkaiba, s mintha meggöngyölgetne az átokföldjén, a meggyalázott anyaföldhöz kényszerít, s szédült mélységekbe von. Mégis minden ágaskodó szó a tudat és ismeret reményével töltődik fel. Mayer Erzsébet hamleti hősnő, mert írásaiban személyes tapasztalatait tudássá formálta azzal, hogy egy csak rá jellemző gondolat mentén sajátos világszemléletet teremtett, s ez a rendezőelv irányította e kötetben irodalmi, művészeti vizsgálódásait. Néhol ugyanakkor olyan karakteresen fogalmaz, hogy itt-ott kedvet érzek vitába szállni vele, de aztán ez az egységes és sziklaszilárd nézőpont térdre kényszerít, meggyőz és legyőz. Eszembe jutott André Gide-nek a tékozló fiú történetét feldolgozó írása, amelyben a hazatérő nem az atyjához, hanem az anyjához tér meg. Ahol nem a szabályozó, korlátozó atya, hanem a gondoskodó, szeretetével körülölelő anya üdvözli megtért gyermekét. A világban soha nem látott szerepe lenne az asszonyoknak, az áldozatnak, mert a férfi megszelídítésére senki más nem képes, csak a nő. Mayer Erzsébet modern korunk szüfrazsettje, aki gondolatlövedékekkel rombolja az alfahímek diktatúráját.